Galéria világítás: Mit érdemes tudni a műtárgyak, festmények és szobrok megvilágításáról
A műtárgyak megvilágításának szempontjai
A világítás nagyon fontos szerepet játszik egy műtárgy – egy festmény vagy egy szobor bemutatásakor.
Egy műtárgy vizuális élményeket teremt, a világítás pedig képes kihangsúlyozni, fokozni a tárgyak ránk gyakorolt hatását. Kulcsfontosságú az élvezet és a benyomások szempontjából.
Számtalan dolgot kell mérlegelnünk a választáskor: az általános és a direkt megvilágítás aránya, a sugárzási szögek, az elrendezések, színhőmérsékletek, a variálhatóságra való igény, a műtárgy karaktere, esetleg fény vagy hőérzékenysége mind olyan szempont, amit a tervezéskor figyelembe kell vennünk.
Világítási útmutatónkkal szeretnénk segítséget nyújtani, hogy milyen szempontokat érdemes a tervezéskor figyelembe venni.
Műtárgy a térben
Egy kiállítási tér vagy egy nappaliban elhelyezett műtárgy esetén fontos különbséget tenni a helyiség megvilágítása és a kiállított tárgy megvilágítása között.
A helyiség megvilágítása általában diffúz, egyenletes szórt fénnyel történik. Ez önmagában a legritkábban elég ahhoz, hogy pl egy nappaliban helyet kapó műtárgy is megfelelő fénybe kerüljön. A festményeket, szobrokat irányított fénnyel tudjuk szépen kiemelni a környezetükből, a kiállított darabokat a figyelem középpontjába helyezhetjük, hangsúlyozhatjuk a formát, a szerkezetet és az anyagot.. Viszont ez az irányított fény – nagyon kevés kivételtől eltekintve – viszont nem elég magának a helyiségnek a bevilágításához. Kizárólag spotokkal csak akkor javasolt világítani, ha erős, drámai hatást szeretnénk elérni. Minden egyéb esetben az irányított és általános világítás kombinációjában kell gondolkoznunk.
Direkt módon megvilágított fal, diffúz világítás a helyiségben
Kiegészítő direkt világítás a térben elhelyezett egyéb tárgyak számára
Kizárólagos direkt megvilágítás
Rugalmas, átrendezhető világítás
Kiállítások, galériák vagy cserélődő műalkotások esetében (pl ha bővül a gyűjteményünk) nagyon fontos, sőt alapvető igény, hogy a világítás legyen variálható.
Ehhez az egyik legkézenfekvőbb megoldás a sínes világítás alkalmazása.
A lámpák helyét és irányát is tudjuk módosítani a sínes rendszerekkel. Ez lehet egy pl fal elé helyezett sín, amin a lámpák szabadon mozgathatóak. De ha nagyobb térről vagy több falról van szó, akkor alkalmazhatunk téglalap alakú vagy egyéb szabad formájú sínrendszert is.
Alternatívaként gimbalos spotok vagy süllyesztett mélysugárzók alkalmazásával a lámpatestek helyét nem, de irányát tudjuk változtatni, így egy letisztultabb design tudunk létrehozni.
Azonban nemcsak a lámpatest helye az, amin esetleg változtatni lehet vagy esetleg kell is egy új kiállítás vagy a belső tár átrendezése kapcsán.
Sugárzási szög
A zoomolható lámpatesteknél a sugárzási szög állításával módosíthatjuk, hogy mennyire legyen irányított a fény, mekkora fénykört világítsunk meg vele. A keskeny sugárzási szögű fényforrások koncentrált fényt adnak, amit kontrasztosabb és hangsúlyos megvilágításhoz lehet alkalmazni. A szélesebb sugárzási szögű lámpatestek, fényforrások általánosabb, lágyabb fényt adnak.
Fényerő
A dimmelés, fényerőszabályozás fontos funkció egy galéria világításánál. Különböző fényerő-szabályozási lehetőségek állnak rendelkezésre, amelyek különböző módon működtethetők.
Mivel a kiállítások időről időre változnak, a művészeti galéria világításának fényerő szempontjából is adaptálhatónak kell lennie. Íme néhány a leggyakoribb fényerő-szabályozási megoldások közül:
Ez lehet egy komplexebb programozható DALI busz rendszer, fali dimmer, Wifis megoldás vagy a lámpatestek egyesével kis beépített fényerő-szabályozóval való állítása.
Színhőmérséklet
A fényforrás színhőmérséklete a hangulatot és a műalkotás érzékelt színeit is befolyásolja. A 2500k alatti értékek nagyon meleg színeket eredményeznek, így a 4500K feletti színhőmérséklet rendkívül hideg, kékes hatást kelt. Így az elérni kívánt hangulatnak vagy a tér többi fényforrásának megfelelően valahol 2500-4000K közötti értéket válasszunk az elérni kívánt hatás függvényében.
Megvilágítás különböző sugárzási szögű lámpatestekkel
Megvilágítás különböző fényerővel
Megvilágítás különböző színhőmérsékletekkel
Egyéb fontos szempontok, ha műtárgy megvilágításához választunk megoldást
A megvilágítás szöge
Falon lévő festmények megvilágításakor figyelembe kell vennünk a világítás szögét is. Általánosan elmondható, hogy ideális esetben körülbelül 30 fokos szögben világítsunk meg egy festményt. A nagyon lefelé irányuló a spot, mely közel esik a képhez hosszú árnyékokkat és egyenetlen megvilágítást eredményez.
Ha távolabb helyezzük a lámpatestet, 45 fokban vagy annál nagyobb szögben éri a fény a festményt, akkor kellemetlen becsillanásokat kapunk a kép felületén Ez különösen zavaró lehet üveglappal védett vagy csillogó felületű olajfestmények esetében.
Színvisszaadás
Nincsen olyan területe a világításnak, ahol fontosabb lenne a fényforrások színvisszaadási indexe, mint a műtárgyak, festmények megvilágításánál.
Mi is a CRI?
Ha egy tárgyat fehér fénnyel világítunk meg, a tárgy a ráeső fényből a színek egy részét elnyeli, másik részét pedig visszaveri. A tárgy színe tehát két dologtól függ: egyrészt milyen összetételű, milyen minőségű a fényforrásból érkező fény, másrészt milyen a tárgynak a fényvisszaverő tulajdonsága. A tárgyak színe tehát alapvetően függ a megvilágító fényforrástól.
A fényforrás színvisszaadási tényezője (CRI) azt mutatja meg, hogy a fényforrással milyen pontosan lehet visszaadni az eredeti színeket. A 90-es CRI érték a LED fényforrások esetében már jónak számít, ez alatt ne kössünk kompromisszumot, mert műtárgyunk veszít esztétikájából.
A fény károsító hatásai
A fény és hővédelem bizonyos műtárgyak esetében rendkívül fontos. Ezt a veszélyt nem szabad alulértékelni. Kifakulhat, elcsavarodhat, elmosódhat, besárgulhat, stb. a műalkotásunk fény és hő hatására, mely jöhet akár a napfényből, akár mesterséges fényforrásból. Olyan szerves anyagok, mint vízfesték, papír, textil stb. különösen érzékenyek az ilyen tényezőkre. Sajnos a fény (annak is az Ultraviola és Infravörös tartománya) által okozott károk visszafordíthatatlanok és felhalmozódnak. Nem felejtik el az anyagok az őket ért károsodást.
Ahhoz, hogy megvédjük a kiállított műalkotást a legfontosabb a megfelelő – vagyis alacsony UV és IR sugárzással rendelkező fényforrások választása (a LED-ek erre kifejezetten alkalmasak).
Leggyakrabban a szerves anyagú (papír, textil) felületeket max 50 luxszal, az olajfestményeket 150-250 Lux-szal világítják meg. Azonban mivel a hatások kumilálódnak, nem csak csak a megvilágítás szintje számít, hanem annak hossza is. Így akár magasabb megvilágítási szint is alkalmazható, ha vele párhuzamosan csökkentjük a megvilágítás idejét.
A világítás beállítása – tippjeink
- A kiinduló alap mindig a műtárgy kell hogy legyen. A festmények esetében kép anyagán kívül fontos információ lehet még hogy milyen a kerete, van-e előtte üveg vagy plexi ami becsillanhat, hogyan lesz felakasztva.
- Például ha fényes a festmény felülete vagy ha üveg védi, akkor szemből (45 foknál nagyobb szögben) biztosan nem tudjuk világítani, mert csillogni fog. Mély keret esetén ha nagyon felülről világítjuk meg, a keret árnyékot vethet festményre
- A világítás egy festménynél mindenképpen legyen egyenletes és szimmetrikus, semmiképpen ne csak egy részre fókuszáljon, és minimalizálni kell a falra vetett árnyékot.
- Szobrok esetében pont ellenkezőleg, a szimmetrikus, erős, diffúz fény szinte sosem vezet jó eredményre, minden térbeli alkotás plasztikusabb lesz ha aszimmetikus világítást alkalmazunk.
- Ügyeljünk, hogy ne legyenek erős árnyékok a falon, a mennyezeten vagy más tárgyakon. Ezeket a vizuális interferenciákat az általános világítással lehet korrigálni.
- Fém tárgyak szeretik a pontszerű fényt, ilyen megvilágítás alatt csillognak – míg diffúz fényben mattnak, élettelennek tűnnek.
Költséghatékonyság
Ne feledkezzünk meg a karbantartás és fogyasztás költségeiről sem! Egy galéria esetén az üzemeltetés jelentős részét teheti ki az áramfogyasztás és a javítás is.
Ha jó minőségű, energiatakarékos és hosszú garanciaidővel rendelkező minőségi terméket választunk, hosszú távon költséget takaríthatunk meg!
Leggyakrabban választott termék típusok galériákhoz vagy egyedi műtárgy megvilágításokhoz
Sínrendszerek
A kiállítóterekben leggyakrabban használt megoldás az 1 vagy 3 fázisú sínrendszer, mely rugalmasságban felülmúlhatatlan.
Süllyesztett billenthető mélysugárzók és gimbalos spotok
Letisztultabb, ám viszonylag szűkebb variálhatóságot nyújtó megoldás billenthető, forgatható lámpatesteket választani.
Vitrin világító megoldások
A vitrinek kis méretük és miatt jelentenek kihívást, de szerencsére mára több gyártó kínálatában is elérhetőek a kifejezetten ilyen kis helyek megvilágítására használható mini lámpatestek.
Falmosó lámpák
Falmosó lámpák: nem kell feltétlenül egyesével kiemelni a festményeinket. Aszimmetrikus falmosó fény alkalmazásával egy általánosan megvilágított falfelületet kaphatunk, ahol közszemlére tehetjük képeinket. Így később könnyebben átrendezhetjük festményeinket, bútorainkat.
Képmegvilágító lámpák
A képmegvilágító lámpák olyan, jellemzően alacsony fénykibocsátással rendelkező, dekoratív lámpák, melyeket közvetlenül a képek fölé helyezhetünk el. Mivel vannak nagyon szép megoldások is, ez akár plusz látványelemet is adhat a falnak. Másrészről gondolnunk kell az elektromos kiállásokra a falon az ilyen lámpatestek számára
Késelhető lámpák
Késelhető lámpatestekkel a falra vetülő fénykör alakja tetszés szerint állítható, így akár tökéletesen a kép szegélyeihez is igazíthatjuk.
Specifikus vagy általános galéria világítási tanácsokkal vagy konkrét világítási tervvel, termék javaslattal is szívesen segítünk akár magánlakásról, akár galériáról van szó. Forduljon hozzánk bizalommal! Keressen bennünket a bigwhite@luminis.hu-n vagy keresse fel kollégáinkat!