Hogyan tervezzük meg a világítást műtárgyakhoz, galériákhoz

Galéria világítás: Mit érdemes tudni a műtárgyak, festmények és szobrok megvilágításáról

A műtárgyak megvilágításának szempontjai

 

A világítás nagyon fontos szerepet játszik egy műtárgy – egy festmény vagy egy szobor bemutatásakor.

Egy műtárgy vizuális élményeket teremt, a világítás pedig képes kihangsúlyozni, fokozni a tárgyak ránk gyakorolt hatását. Kulcsfontosságú az élvezet és a benyomások szempontjából.

Számtalan dolgot kell mérlegelnünk a választáskor: az általános és a direkt megvilágítás aránya, a sugárzási szögek, az elrendezések, színhőmérsékletek,  a variálhatóságra való igény, a műtárgy karaktere, esetleg fény vagy hőérzékenysége mind olyan szempont, amit a tervezéskor figyelembe kell vennünk. 

Világítási útmutatónkkal szeretnénk segítséget nyújtani, hogy milyen szempontokat érdemes a tervezéskor figyelembe venni. 

 

Műtárgy a térben

 

Egy kiállítási tér vagy egy nappaliban elhelyezett műtárgy esetén fontos különbséget tenni a helyiség megvilágítása és a kiállított tárgy megvilágítása között.

A helyiség megvilágítása általában diffúz, egyenletes szórt fénnyel történik. Ez önmagában a legritkábban elég ahhoz, hogy pl egy nappaliban helyet kapó műtárgy is megfelelő fénybe kerüljön. A festményeket, szobrokat irányított fénnyel tudjuk szépen kiemelni a környezetükből, a kiállított darabokat a figyelem középpontjába helyezhetjük, hangsúlyozhatjuk a formát, a szerkezetet és az anyagot.. Viszont ez az irányított fény – nagyon kevés kivételtől eltekintve – viszont nem elég magának a helyiségnek a bevilágításához. Kizárólag spotokkal csak akkor javasolt világítani, ha erős, drámai hatást szeretnénk elérni. Minden egyéb esetben az irányított és általános világítás kombinációjában kell gondolkoznunk.   

Direkt és indirekt megvilágítás galériákhoz

Direkt módon megvilágított fal, diffúz világítás a helyiségben

Direkt és indirekt megvilágítás galériákhoz

Kiegészítő direkt világítás a térben elhelyezett egyéb tárgyak számára

Direkt és indirekt megvilágítás galériákhoz

Kizárólagos direkt megvilágítás

Rugalmas, átrendezhető világítás

    Kiállítások, galériák vagy cserélődő műalkotások esetében (pl ha bővül a gyűjteményünk) nagyon fontos, sőt alapvető igény, hogy a világítás legyen variálható.

    Ehhez az egyik legkézenfekvőbb megoldás a sínes világítás alkalmazása.

    A lámpák helyét és irányát is tudjuk módosítani a sínes rendszerekkel.  Ez lehet egy pl fal elé helyezett sín, amin a lámpák szabadon mozgathatóak.  De ha nagyobb térről vagy több falról van szó, akkor alkalmazhatunk téglalap alakú vagy egyéb szabad formájú sínrendszert is.

    Alternatívaként gimbalos spotok vagy süllyesztett mélysugárzók alkalmazásával a lámpatestek helyét nem, de irányát tudjuk változtatni, így egy letisztultabb design tudunk létrehozni. 

    Azonban nemcsak a lámpatest helye az, amin esetleg változtatni lehet vagy esetleg kell is egy új kiállítás vagy a belső tár átrendezése kapcsán.

    Sugárzási szög

    A zoomolható lámpatesteknél a sugárzási szög állításával módosíthatjuk, hogy mennyire  legyen irányított a fény, mekkora fénykört világítsunk meg vele. A keskeny sugárzási szögű fényforrások koncentrált fényt adnak, amit kontrasztosabb és hangsúlyos megvilágításhoz lehet alkalmazni. A szélesebb sugárzási szögű lámpatestek, fényforrások általánosabb, lágyabb fényt adnak. 

    Fényerő

    A dimmelés, fényerőszabályozás  fontos funkció egy galéria világításánál. Különböző fényerő-szabályozási lehetőségek állnak rendelkezésre, amelyek különböző módon működtethetők.

    Mivel a kiállítások időről időre változnak, a művészeti galéria világításának fényerő szempontjából is adaptálhatónak kell lennie. Íme néhány a leggyakoribb fényerő-szabályozási megoldások közül:

    Ez lehet egy komplexebb programozható DALI busz rendszer, fali dimmer, Wifis megoldás vagy a lámpatestek egyesével kis beépített fényerő-szabályozóval való állítása.

     

    Színhőmérséklet

    A fényforrás színhőmérséklete a hangulatot és a műalkotás érzékelt színeit is befolyásolja. A 2500k alatti értékek nagyon meleg színeket eredményeznek, így a 4500K feletti színhőmérséklet rendkívül hideg, kékes hatást kelt. Így az elérni kívánt hangulatnak vagy a tér többi fényforrásának megfelelően valahol 2500-4000K közötti értéket válasszunk az elérni kívánt hatás függvényében. 

     

    Megvilágítás különböző sugárzási szögű lámpatestekkel

    Megvilágítás különböző fényerővel

    Megvilágítás különböző színhőmérsékletekkel

    Egyéb fontos szempontok, ha műtárgy megvilágításához választunk megoldást

    A megvilágítás szöge

    Falon lévő festmények megvilágításakor figyelembe kell vennünk a világítás szögét is. Általánosan elmondható, hogy ideális esetben körülbelül 30 fokos szögben világítsunk meg egy festményt. A nagyon lefelé irányuló a spot, mely közel esik a képhez hosszú árnyékokkat és egyenetlen megvilágítást eredményez.

    Ha távolabb helyezzük a lámpatestet, 45 fokban vagy annál nagyobb szögben éri a fény a festményt, akkor kellemetlen becsillanásokat kapunk a kép felületén Ez különösen zavaró lehet üveglappal védett vagy csillogó felületű olajfestmények esetében.

    Színvisszaadás

    Nincsen olyan területe a világításnak, ahol fontosabb lenne a fényforrások színvisszaadási indexe, mint a műtárgyak, festmények megvilágításánál.

    Mi is a CRI?

    Ha egy tárgyat fehér fénnyel világítunk meg, a tárgy a ráeső fényből a színek egy részét elnyeli, másik részét pedig visszaveri. A tárgy színe tehát két dologtól függ: egyrészt milyen összetételű, milyen minőségű a fényforrásból érkező fény, másrészt milyen a tárgynak a fényvisszaverő tulajdonsága. A tárgyak színe tehát alapvetően függ a megvilágító fényforrástól.  

    A fényforrás színvisszaadási tényezője (CRI) azt mutatja meg, hogy a fényforrással milyen pontosan lehet visszaadni az eredeti színeket. A 90-es CRI érték a LED fényforrások esetében már jónak számít, ez alatt ne kössünk kompromisszumot, mert műtárgyunk veszít esztétikájából.

     

    A fény károsító hatásai

    A fény és hővédelem bizonyos műtárgyak esetében rendkívül fontos.  Ezt a veszélyt nem szabad alulértékelni. Kifakulhat, elcsavarodhat, elmosódhat, besárgulhat, stb. a műalkotásunk fény és hő hatására, mely jöhet akár a napfényből, akár mesterséges fényforrásból. Olyan szerves anyagok, mint vízfesték, papír, textil stb. különösen érzékenyek az ilyen tényezőkre. Sajnos a fény  (annak is az Ultraviola és Infravörös tartománya) által okozott károk visszafordíthatatlanok és felhalmozódnak. Nem felejtik el az anyagok az őket ért károsodást.

    Ahhoz, hogy megvédjük a kiállított műalkotást a legfontosabb a megfelelő – vagyis alacsony UV és IR sugárzással rendelkező fényforrások választása (a LED-ek erre kifejezetten alkalmasak).

    Leggyakrabban a szerves anyagú (papír, textil) felületeket max 50 luxszal, az olajfestményeket 150-250 Lux-szal világítják meg. Azonban mivel a hatások kumilálódnak, nem csak csak a megvilágítás szintje számít, hanem annak hossza is. Így akár magasabb megvilágítási szint is alkalmazható, ha vele párhuzamosan csökkentjük a megvilágítás idejét.

    A világítás beállítása – tippjeink

    • A kiinduló alap mindig a műtárgy kell hogy legyen. A festmények esetében kép anyagán kívül fontos információ lehet még hogy milyen a kerete, van-e előtte üveg vagy plexi ami becsillanhat, hogyan lesz felakasztva.  
    • Például ha fényes a festmény felülete vagy ha üveg védi, akkor szemből (45 foknál nagyobb szögben) biztosan nem tudjuk világítani, mert csillogni fog. Mély keret esetén ha nagyon felülről világítjuk meg, a keret árnyékot vethet festményre
    • A világítás egy festménynél mindenképpen legyen egyenletes és szimmetrikus, semmiképpen ne csak egy részre fókuszáljon, és minimalizálni kell a falra vetett árnyékot.
    • Szobrok esetében pont ellenkezőleg, a szimmetrikus, erős, diffúz fény szinte sosem vezet jó eredményre, minden térbeli alkotás plasztikusabb lesz ha aszimmetikus világítást alkalmazunk. 
    • Ügyeljünk, hogy ne legyenek erős árnyékok a falon, a mennyezeten vagy más tárgyakon. Ezeket a vizuális interferenciákat az általános világítással lehet korrigálni.
    • Fém tárgyak szeretik a pontszerű fényt, ilyen megvilágítás alatt csillognak – míg diffúz fényben mattnak, élettelennek tűnnek.

    Költséghatékonyság

    Ne feledkezzünk meg a karbantartás és fogyasztás költségeiről sem! Egy galéria esetén az üzemeltetés jelentős részét teheti ki az áramfogyasztás és a javítás is.

    Ha jó minőségű, energiatakarékos és hosszú garanciaidővel rendelkező minőségi terméket választunk, hosszú távon költséget takaríthatunk meg!

    Leggyakrabban választott termék típusok galériákhoz vagy egyedi műtárgy megvilágításokhoz 

    Sínrendszerek

    A kiállítóterekben leggyakrabban használt megoldás az 1 vagy 3 fázisú sínrendszer, mely rugalmasságban felülmúlhatatlan.   

     

    Süllyesztett billenthető mélysugárzók és gimbalos spotok

    Letisztultabb, ám viszonylag szűkebb variálhatóságot nyújtó megoldás billenthető, forgatható lámpatesteket választani.

    Vitrin világító megoldások

     A vitrinek kis méretük és miatt jelentenek kihívást, de szerencsére mára több gyártó kínálatában is elérhetőek a kifejezetten ilyen kis helyek megvilágítására használható mini lámpatestek.

    Falmosó lámpák

    Falmosó lámpák: nem kell feltétlenül egyesével kiemelni a festményeinket. Aszimmetrikus falmosó fény alkalmazásával egy általánosan megvilágított falfelületet kaphatunk, ahol közszemlére tehetjük képeinket. Így később könnyebben átrendezhetjük festményeinket, bútorainkat.

    Képmegvilágító lámpák

     A képmegvilágító lámpák olyan, jellemzően alacsony fénykibocsátással rendelkező, dekoratív lámpák, melyeket közvetlenül a képek fölé helyezhetünk el. Mivel vannak nagyon szép megoldások is, ez akár plusz látványelemet is adhat a falnak. Másrészről  gondolnunk kell az elektromos kiállásokra a falon az ilyen lámpatestek számára

    Késelhető lámpák

     Késelhető lámpatestekkel a falra vetülő fénykör alakja tetszés szerint állítható, így akár tökéletesen a kép szegélyeihez is igazíthatjuk.   

    Specifikus vagy általános galéria világítási tanácsokkal vagy konkrét világítási tervvel, termék javaslattal is szívesen segítünk akár magánlakásról, akár galériáról van szó. Forduljon hozzánk bizalommal! Keressen bennünket a bigwhite@luminis.hu-n vagy keresse fel kollégáinkat!